Mange setter dekning og pris øverst på listen når det kommer til mobilabonnement for bedrift. I følge dekningtestene gjør Telia det bedre enn Telenor, men forskjellene er minimale. Om mobilabonnement fra Telia er billigere enn Telenor avhenger av hvilken operatør du benytter deg av. Likevel er det ofte lurt å se på mer enn kun pris ved innkjøp av telefoni. Gleden av å betale en i utgangspunktet lav pris kan fort forsvinne ved uforutsette gebyrer lengre ut i avtalen. Vil du se sammenligningen for leverandører av Telenor dekning kan du se den her.
Her er en sammenligning av operatører som tilbyr mobilabonnement med Telia dekning, og hva som skiller de fra hverandre.
Naturligvis bruker Telia sitt eget nett. Telia selv har av vår erfaring både god service og god distribusjon, med sine 64 butikker i hele landet. Det vil si at Telia stort sett er tilgjengelig nesten uansett hvor du skulle befinne deg. Behøver du for eksempel et nytt sim-kort så kan du stikke innom en butikk, som stort sett befinner seg i nærheten. Skal du behøve å kontakte kundeservice så er det visse åpningstider du må forholde deg til. Disse er riktignok ganske snille, og lar deg ringe utenfor vanlig arbeidstid.
Telia tilpasser seg også mindre bedrifter med egne pakker. Dette innebærer hovedsakelig følgende "Roam like Home", der du kan bruke mobildata i EU/EØS på lik linje som hjemme. I tillegg tilbyr Telia her data rollover og abonnement uten bindingstid.
Phonero ble i 2017 kjøpt opp av Telia. Til en forholdsvis billig penge får du gode integrasjonsmuligheter når det kommer til lønn, CRM-system, kalender, eller hva det måtte være. «Min Bedrift» og «Min Side» har også en god og enkel oversikt. Erfaringen av å være kunde hos Phonero er også at de har en god kundeservice. Den er stort sett åpen og tilgjengelig ved behov, både på chat og telefon.
Også Phonero tilbyr også stort sett databruk i EU/EØS inkludert i abonnementene.
ICE bruker nemlig sitt eget dekningsnett i tillegg til Telia sitt. Måten de gjør det på er å hovedsakelig benytte seg av eget nett, og så gå over til Telia sitt nett der ICE sitt ikke strekker til. Dette gjør at du i prinsippet vil hoppe litt frem og tilbake mellom dekningsnettene. Til gjengjeld kan ICE skryte av å ha 75% dekningsnett. Sammenlignet med de andre operatørene er ICE gode på service, i tillegg til at funksjonalitet og pris heller ikke er så ille.
Som en utfordrer i den norske telebransjen bygger ICE Norges tredje mobilnett, og satser tungt i landet. I 2017 kunne ICE også smykke seg med "kundeserviceprisen 2017". I tillegg var det ICE som først startet med data rollover.
Proximo er også gode når det gjelder listepris, men ikke der oppe med Phonero. Adite sine fremforhandlede vilkår hos Proximo viser seg stort sett å være svært gode. Det vil si at du ikke vil ha mye problemer med bindingstid og bruddgebyrer dersom noen slutter eller starter. Om du selv bestiller abonnement fra Proximo vil de nok ikke være vel så gode, likevel akseptable. Vi har tidligere erfart leverandører som har bruddgebyr for hver av de ekstra pakkene som er inkludert i avtalen. For eksempel bruddgebyr for både ekstra data og ringing til EU. Andre eksempler kan være automatisk fornyelse av avtalen. Det er altså ikke så mange skjulte og små, men betydningsfulle, setninger et sted på side 19 hos Proximo.
Proximo tilbyr også fri bruk i EU/EØS inkludert, samt data rollover. En annen ting er at det også skal være enkelt å utvide med ekstra data, slik at du kan få tilgang til mer data når du har behov fremfor å kjøpe store datapakker hver måned i tilfelle du behøver det.
I utgangspunktet en svensk leverandør av sentralbordsystem. I Sverige er det nemlig vanlig å at det er ulike selskaper som driver med bedriftsnett og mobilabonnement. Telavox har ikke solgt mobilabonnement i Sverige, men har startet med det etter utvidelsen til Norge. Det er vanskelig å sammenligne Telavox på samme kriterier da det er en relativt ny aktør som få av våre kunder benytter seg av. Likevel har Telavox en enkel og oversiktlig nettside med ulike pakker og priser, som heller ikke er så ille.
Det er ingen tvil om at det er mye som skal tas i betraktning ved innkjøp av ny telefoniløsning. Ikke er det bare mye å holde oversikt over ved selve innkjøpet, men det kan også bli dyrt å velge en leverandør som ikke passer deres bedrift. Videre er det en jobb som må gjøres løpende for at ting skal fungere. Det er akkurat dette problemet vi løser i Adite, der vi kan garantere at du ikke har noe å tape. Vi tar nemlig ikke betalt med mindre du sparer penger.
Hva bør du se etter, annet enn god Teliadekning?
Innkjøp av mobilabonnement for bedrift anses ikke som et strategisk innkjøp. Ser man på potensiale for en forbedret avtale er det ofte mye å spare.
Når det komemr til telekom vil bedriftens behov være i konstant endring. Om noen slutter, om det ansettes flere, dataforbruket endres, eller bedriften flytter fysisk lokasjon, vil også behovet for telefoni og bredbånd påvirkes. Spesielt ugunstig er det å være bundet til en dårlig avtale over flere år dersom vilkårene er dårlige.
Med andre ord er funksjonalitet, distribusjon, databruk, selvbetjeningsportaler, service og pris nødvendig å ta i betraktning. Ikke kun ved innkjøp, men fra måned til måned.
Det er ofte på disse områdene du vil se store forskjeller på leverandørene.
Trykk her for å la oss ta kontakt, slik at du kan få en billigere og bedre avtale, uten å måtte gjøre jobben selv.