Mobilabonnement med Telenor-dekning for bedrift

Bilde av mann med mobil

Mange bedrifter foretrekker Telenor-dekning, fordi man har en oppfattelse om at det er Telenor som har den beste dekningsnettet. Er denne oppfattelsen korrekt? Ett objektivt svar på hvem av nettverksoperatørene, Telenor, Telia og ICE, som har den beste dekningen er sammensatt og avhenger bl.a. av hvor bedriftens ansatte ferdes. Det kan nemlig lokalt være store forskjeller mellom Telenor og Telia.

Dekning påvirker både samtalekvalitet og hvilken hastighet du får på din dataoppkobling. De forskjellige operatørene utnytter ulike frekvensbånd på ulike geografiske lokasjoner for å produsere samtaler. Telefoner har også ulik teknologi og utnytter frekvensene til mobiloperatørene ulikt. Det er altså svært mange faktorer som påvirker dekningen og om de ansatte vil oppleve at den valgte leverandøren har god dekning. Med andre ord er det ikke kun Telenor sitt nett kontra Telia som er avgjørende, men heller flere individuelle faktorer for hver bedrift.

Adite tester hele tiden de ulike leverandørene, inkludert alle som leverer Telenordekning. På den måten kan vi identifisere styrker og svakheter ved alle leverandørene. Mange bedrifter setter god dekning som et krav. Vi kan hjelpe dere med å gjøre det rette valget for deres bedrift.

Her er listen over leverandørene med Telenordekning.

Telenor

Telenor selv har med betydelig margin den største markedsandelen i det norske telekommarkedet. Prisen er forholdsvis høy, men det rettferdiggjøres med at alt stort sett "bare funker".

Phonect

Phonect er kun på bedriftsmarkedet, men har mer enn 10.000 kunder i Norge. I tillegg tilbyr de åtte ulike abonnement med ulike datapakker, slik at du sannsynligvis finner noe som dekker ansatte sine behov.

Atea

Atea er en forholdsvis ny aktør i mobilmarkedet, men som et IT-selskap med 1.650 medarbeidere godt etablert i det norske bedriftsmarkedet. Atea tilbyr tre ulike mobilabonnement for bedrift, med henholdsvis 1GB, 5GB og 15GB data.

Dipper

Prisene til Dipper er gode sammenlignet med resten av markedet. Selv påpeker de blant annet at de ikke har noen binding, og til forskjell fra de fleste på bedriftsmarkedet tilbyr Dipper Data Rollover.

Talkmore

Talkmore har også et bredt utvalg mobilabonnement for bedrift, i tillegg til å kunne holde prisene lave. På deres nettsider påpeker de også at kundene mobilabonnementene er helt uten binding, samt Data Rollover inkludert.

Saga Mobil

Saga Mobil er ganske ukjent for mange, men tilbyr mobiltelefoni til både bedrift- og privatmarkedet. De holder til lengre nord i landet og forholdsvis små. Saga Mobil tilbyr også Data Rollover.

Oyatel

Oyatel er heller ikke svært kjent i det norske mobilmarkedet. De er spiller mye på pris. Per september 2019 får du 12GB mobildata til 299,-.

Disse syv aktørene leverer abonnement til bedrift med Telenordekning, men dekningen er lang fra det eneste du bør ta i betraktning.

Selskapene som er nevnt ovenfor benytter seg alle av Telenor sitt mobilnett. Både Talkmore og Dipper er heleid av Telenor selv. Dipper passer ofte bedre for små og mellomstore bedrifter i vekst, noe som er den desidert største andelen bedrifter i Norge.
Phonect, Atea, Saga Mobil og Oyatel er ikke eid av Telenor, men leier tilgang til dekningsnettet.

Hva bør du se etter, annet enn god Telenordekning?

Innkjøp av mobilabonnement for bedrift er ingen strategisk innkjøp, likevel er det ved mange tilfeller et stort forbedringspotensiale.

Behovet til bedriften vil være være i kontinuerlig endring. Dersom noen slutter, bedriften ansetter, dataforbruket øker eller bedriften flytter, vil også kravet til telekomleverandøren endres. Da er det spesielt ugunstig å være bundet til en treårig avtale med dårlige vilkår.

Med andre ord er funksjonalitet, distribusjon, databruk, selvbetjeningsportaler, service og pris nødvendig å ta i betraktning. Ikke kun ved innkjøp, men fra måned til måned.
Det er ofte på disse områdene du vil se store forskjeller på leverandørene.

Ikke gå i fella med dårlige vilkår!

Dette har vi sett mange eksempler på. Noen leverandører kan for eksempel ha et bruddgebyr på 4.000,- per abonnement. Andre har ikke bruddgebyr i det hele tatt.
Kombinert med en lang oppsigelsestid kan det være spesielt vrient.

Noen leverandører jobber med lange bindingstider, selv om dette naturligvis kan påvirkes i forhandlinger. Andre har ikke bindingstid i det hele tatt. I tillegg kan det være at noen fornyer avtalen automatisk.

Endring av vilkår er noe de færreste tar i betraktning ved nye innkjøp. Leverandøren kan stå fritt til å endre vilkårene uten aksept fra kunde, noe som naturligvis kan virke ugunstig for deg som kunde.

Hvem er Adite?

Norske bedrifter har i gjennomsnitt 25% høyere mobilkostnader enn nødvendig, kun pga. feil sammensetning av abonnement og tilleggstjenester for de ansatte.

Adite jobber utelukkende med telekom, og har fremforhandlet avtaler på vegne av flere tusen brukere – dette gjør det mulig for oss å oppnå langt bedre og billigere løsninger enn enkeltbedrifter innenfor mobiltelefoni, bredbånd, fast- og IP-telefoni.

Fordelen med å bruke Adite er at vi ikke får noen form for provisjon ved hvilket abonnement dere bestiller. Dvs. at dere kan være trygge på at vi ønsker å gjøre det som holder kostnadene deres nede.

Fellesnevneren for bedrifter som lar Adite optimalisere innkjøp av telekom er ofte betydelige kostnadskutt, i snitt 40%.

[gravityform id="3" title="true" description="true"]

Se også vårt innlegg om mobilt bedriftsnett. 

Kontakt oss