Hvilket bedriftsabonnement og hvilken leverandør som er best for akkurat din bedrift er avhengig av en rekke individuelle faktorer.
Derfor er det vanskelig å finne med 100% sannsynlighet hva som passer akkurat dere best. På bedriftsmarkedet i dag finnes det 15 ulike leverandører med flere ulike abonnement. Det er ofte et lite skille på de ulike løsningene, men i det store bildet kan det gjøre enorme forskjeller. Så hvem kan egentlig levere det beste bedriftsabonnementet?
For å gjøre dette mest relevant har vi tatt utgangspunkt i ulike faktorer som er sentralt i en behovsanalyse, deretter kategorisert etter databruk per måned.
I tillegg gjør vi oppmerksom på at dette er «offentlige priser» hos de ulike leverandørene, og det vil være mulig å oppnå rabatter, spesielt for større bedrifter. Adite har mulighet til å fremforhandle de beste rabattene på bedriftsabonnement, men det er naturligvis basert på hver bedrift individuelt. Resultatene i denne sammenligning er helt objektivt. Adite er helt uavhengig av alle leverandører på markedet, og har ingen incentiv til å anbefale én leverandør fremfor en annen.
For bedrifter med flere enn 100 ansatte blir regnstykket svært komplisert, og vi anbefaler dere å få en individuell (gratis og kostnadsfritt kostnadsfri) analyse av deres potensielle kostnadskutt ved å velge den beste leverandøren.
Dekning. Mange har en oppfattelse av hvilket dekningsnett som er best av Telenor eller Telia. Kanskje viktigst er det hvor du oppholder deg, men til og med hvilken telefon du har kan påvirke.
Funksjonalitet.
Service. Hvor tilgjengelig er leverandøren dersom det skulle skje noe?
Vilkår. Ikke alle er like bevisst på hva som står med liten skrift på side 19 i avtalen.
Bedriftsnett. For mange bedrifter er det nødvendig med et velfungerende bedriftsnett, spesielt for mellomstore og store bedrifter.
Pris. Hva blir prisen totalt sett?
Behov for datapakker. Har du et ujevnt dataforbruk er det mye å spare på en leverandør som ikke fakturerer mye for overforbruk.
Bank ID. Noen leverandører tar ekstra betalt hver gang du bruker bank ID.
Samtaler til utlandet. Er de ansatte mye på reise er det store kostnader ved å ikke ha et tilpasset abonnement.
Bruk av mobil utenfor EU. Vanligvis deler leverandørene verdens land inn i fire soner med ulike priser på tale, meldinger og databruk. Prisforskjellene kan variere enormt.
Pris for bedriftsnett. For mange er dette helt nødvendig å ha i en telekomløsning. For mindre bedrifter er det ikke alltid like viktig.
Behov for datakort. Å kunne bruke samme abonnement på flere ulike enheter blir langt billigere enn å kjøpe et abonnement til hvert enhet.
På bakgrunn av faktorene nevnt ovenfor har vi trukket ut leverandører som vi oftest anbefaler. Disse er sjeldent de aller billigste dersom du kun ser på bedriftsabonnementet for mobil. Derimot er de best egnet til å levere alt det som er viktig i tillegg til pris.
1 GB
Billigste bedriftsabonnement: ICE
Anbefalt av Adite: Atea
Atea ønsker å utfordre duopolet i dagens marked. En av grunnene til at vi anbefaler Atea er at de har en rekke tjenester utover mobilabonnement, som fungerer bra. Blant annet sentralbord.
Selv skriver de følgende på sine nettsider:
Bedriftsmarkedet for mobil er et duopol hvor to store aktører har 95% av kundene og marginer på 30-40%.
Halveres marginene frigjøres mer enn to milliarder kroner som norske bedrifter heller kan investere i mennesker, idéer, innovasjon og utvikling.
Som pådriver for digitalisering av Norge starter Atea derfor med å tilby abonnement uten binding på alle våre mobilabonnement.
2-5 GB
Billigste bedriftsabonnement: Atea
Anbefalt av Adite: Atea
5-10 GB
Billigste bedriftsabonnement: Chili Mobil
Anbefalt av Adite: Dipper
Dipper retter seg spesielt mot små og mellomstore bedrifter, og har tidligere påpekt at bedrifter med opp til 100 ansatte utgjør omtrent 99% av norske bedrifter. Det skal være enkelt og rimelig, fordi vekstbedrifter har bedre ting å bruke tiden på enn mobiltelefoni.
10-20 GB
Billigste bedriftsabonnement: Chili Mobil
Anbefalt av Adite: Atea
20-40 GB
Billigste bedriftsabonnement: Proximo
Anbefalt av Adite: Phonect
Phonect har levert telefonitjenester siden 2014, og benytter seg av dekningsnettet til Telenor. De tilbyr også bedriftsnett, IP-telefoni og Skype for Business, som gjør de til en leverandør som kan levere et bredt spekter tjenester.
40 - 60 GB
Billigste bedriftsabonnement: Nortel / Chili Mobil
Anbefalt av Adite: Telenor
Telenor er kjent for de aller fleste, både på bedriftsmarkedet og privatmarkedet. De er sjeldent billigst, men de leverer gode tjenester og er tilgjengelig 24/7 for kundestøtte. Med forhandlere over hele landet er de også fysisk tilgjengelige.
Adite forhandler frem avtaler på vegne av alt fra småbedrifter til børsnoterte selskaper ukentlig, og er samtidig helt uavhengig av alle leverandører.
Grunnen til at de fleste bedrifter betaler alt for mye er i stor grad feil sammensetting av løsning. Mange betaler for funksjoner som ikke er nødvendig, og optimaliserer ikke avtalen med jevne mellomrom. Med en såpass kjapp utvikling i bransjen er det utrolig vanskelig å til enhver tid vite hva som er den beste avtalen.
For bedrifter er mobilabonnementet gjerne det viktigste når det kommer til telekom. Likevel er en komplett telekomløsning mer omfattende. En faktor som ikke er tatt med i denne testen er for eksempel samtaler og databruk i utlandet.
For det første kan det være avgjørende om leverandøren også kan tilby mobilt bedriftsnett. Og videre hvilke funksjoner bedriftsnettet har. Hvordan fungerer integrasjon med andre plattformer og funksjonaliteter, presenceinformasjon, videresending av talemelding til e-post, selvbetjening, app og kø bør også tas i betraktning.
For det andre vil bredbånd og IP-telefoni være nyttig for avgjørende for enkelte bedrifter.
Alle bedrifter har hvert sitt individuelle behov når det kommer til telekomløsninger. Derfor er det også helt nødvendig å kjøpe inn en skreddersydd løsning. Adite gjør denne jobben som en helt uavhengig tredjepart, og vet veldig godt hvem som kan levere hva.
Utviklingen i telekombransjen skjer utrolig kjapt. Tjenestene og prisene som tilbys endres ofte, og bare i 2019 har det kommet tre nye leverandører på bedriftsmarkedet. Det kan gjøre innkjøp og optimalisering av telekomavtalen til en tidkrevende og frustrerende oppgave. Over lengre tid blir det også store kostnader forbundet med å ikke ha den optimale løsningen.
Først er du nødt til å finne behovet til eller de ansatte, hva som er helt nødvendig og hva som ikke er nødvendig. En god fremgangsmåte etter behovsanalyse er å gjennomføre en anbudsprosess med alle aktørene i markedet. Da vil du også oppnå bedre priser enn listeprisene som er tilgjengelig på nett. Å gjennomføre en anbudsprosess kan naturligvis være en omfattende jobb, men besparelsene er ofte svært betydelige. I snitt kutter vi 40% av kostnadene til telekom for våre kunder.
Enkelte operatører tjener gode penger på det som står med liten skrift - la Adite ta seg av reforhandling for å optimalisere deres telekominnkjøp. Fyll ut skjema under.
[gravityform id="1" title="true" description="true"]