Hvorfor bruke SMS som kommunikasjonskanal?
Studier fra 2015 viser at vi i gjennomsnitt sjekker mobilen vår over 150 ganger til dagen (Sæther, 2018). Studiens årstall sammen med teknologiens fremgang gir også grunn til å tro at dagens tall ser noe høyere ut, og gjør mobiltelefonen til en av de mest attraktive kanalene for å nå ut til nåværende og potensielle kunder.
Mange bransjer har valgt å ta i bruk SMS som kommunikasjonsverktøy. Du ser det blant annet i taxivirksomhet, billettbestillinger, kundeklubber som sender ut medlemstilbud, abonneringskanaler, og kommuner som sender ut viktig informasjon. SMS blir også tatt i bruk for innlogging til ulike brukerportaler og gir mulighet for to-faktor autentisering. Med mobilens høye klikkrate har SMSène du sender ut, til potensielle eller nåværende kunder, mindre sjanse for å gå tapt blant annen reklame eller mail som havner i innboksen. Det representerer med andre ord en effektiv måte å gi relevante tilbud og informasjon som er tilpasset forbrukeren.
Hva må man tenke på ved valg av SMS-leverandør?
Antall SMS-utsendelser varierer fra noen tusen til flere millioner i året, som også betyr at ulike bedrifter har ulike krav til løsningen. Hvilke krav du har for løsningen vil også sette en føring for hvilken leverandør du kan bruke, og her er noen tips som er viktig å tenke på før man velger leverandør:
Hva kan vi i Adite hjelpe deg med?
Med Adites uavhengige posisjon hjelper vi våre kunder ved å kartlegge behov, belyse fordeler og ulemper ved å velge de ulike leverandørene, samtidig som vi tar oss av forhandlingen for å sikkerstille best mulig vilkår. Kunne du tenkt deg en uavhengig vurdering av din bedrifts SMS-avtale? Ta kontakt med Adite for en uforpliktende prat.
Skrevet av Solveig Hansen (01.02.2021)
Kilde:
Sæther, P.DS. (2018,02.05). Vi bare må sjekke én gang til. Hentet fra https://www.nrk.no/dokumentar/xl/vi-bare-ma-sjekke-en-gang-til-1.13686187