Hvordan finne beste mobilabonnement 2020 – Bedrift

Bilde fra kontorlandskap

Dessverre finnes det ingen kalkulator som kan finne det beste mobilabonnementet for din bedrift. Alle har ulike preferanser, og det første du må gjøre er å gjøre en behovsanalyse for bedriften. Først når du har avdekket behovet til alle ansatte så kan du begynne å innhente tilbud. Med X leverandører på bedriftsmarkedet er dette ofte en langt mer omfattende prosess enn mange først antar.

For å gjøre det litt lettere har vi her noen punkter som er viktig å vurdere for å gjøre et best mulig innkjøp av mobilabonnement for bedrift.

Hvor mange ansatte har bedriften din?
Eller enda viktigere; hvor mange abonnement skal bedriften ha? Er det snakk om et høyt antall abonnement så er det naturligvis mulig å oppnå rabatter. Men de største rabattene oppnår du likevel ved å innhente og sammenligne tilbud fra hver enkelt leverandør, basert på dine behov.

 

Hvor mye data skal de ansatte ha?
Og hva koster det med ekstra datapakker dersom du bruker mer enn det som er inkludert i abonnementet? Eller hva koster det dersom du reiser mye til utlandet? Data er kanskje det første man tenker på, og er for mange det viktigste når det kommer til mobilbruk. Prisene på abonnementene er først og fremst styrt av datamengden. Derfor vil det selvfølgelig også være mye å spare ved å velge riktig datamengde, og ikke minst riktig leverandør.

 

Er data rollover viktig?
Mange har inntrykk av at de fleste tilbyr dette, fordi mange gjør det på forbrukermarkedet. Men slik er det ikke slik på bedriftsmarkedet. Snarere tvert imot er det de færreste som tilbyr data rollover for bedrifter. Flere argumenterer med at det ikke er absolutt nødvendig, men bare «nice to have». Noe som er forståelig. Selv om det er behagelig å kunne utnytte all dataen man har betalt for selv om det kommer en ny måned.

 

Hvor lang er egentlig bindingstiden?
Mange ønsker å beholde en leverandør over lang tid. På den måten er det ikke nødvendig å bruke tid og penger på reforhandlinger og innkjøp like ofte. Ulempen med dette er at prisene faller såpass ofte at du kommer til å gå glipp av betydelige besparelser.
Har du inngått en lang avtale så kan det også være at avtalen innebærer et bruddgebyr. I så fall står det neppe på første side med stor skrift. Så om det er vanskelig å komme seg ut av avtalen er noe av det som kan påvirke prisen mest.

 

Er det nødvendig med forhandlere over hele landet?
Både Telia og Telenor har stort sett forhandlere over hele landet. Det har derimot ikke de mindre leverandørene, og da blir det desto viktigere med en god selvbetjeningsportal. En ulempe med å ikke ha forhandlere vil for eksempel være dersom du mister et SIM-kort. Da kan det for mange være uaktuelt å vente en uke på å motta nytt i posten. En forhandler vil da være klar med et nytt, rett i nærheten. Denne tilgjengeligheten er naturligvis noe man betaler for.

 

Dekning
Mange har en oppfattelse av at det ene dekningsnettet er bedre enn det andre. Det er helt forståelig. Faktisk er det sånn at Telenor og Telia kan ha store lokale forskjeller. Derfor avhenger dekningen i stor grad av hvor bedriftens ansatte ferdes. I dekningstestene gjør de to konkurrentene det generelt sett veldig likt. At bedrifter ønsker å bli hos samme leverandør over lengre tid er derfor naturlig.

Operatørene utnytter frekvensbånd for å produsere samtaler. De ulike operatørene benytter ulike frekvensbånd på ulike geografiske lokasjoner. I tillegg har telefoner ulik teknologi som utnytter frekvensene ulikt. Med andre ord er det ikke bare lett å si hvilken leverndør som vil gi best dekning.

 

Pris
Selvsagt er pris nødvendig å ta i betraktning. Hva som avgjør om prisen er høy eller lav er først og fremst datamengde, samt tilgjengeligheten fra leverandøren med forhandlere og kundeservice.

 

Service
Kundeservice er kanskje ikke det man tenker på først ved avtaleinngåelse. Likevel kan det virkelig være irriterende å ikke få hjelpen du behøver for å løse et problem. Det beste er utvilsomt å få noen andre sin ærlige erfaring med den aktuelle leverandøren.

 

En konklusjon kan være at det ikke er enkelt å velge det beste mobilabonnementet for bedrifter. Faktisk er det mulig for omtrent 40% av norske bedrifter å kutte kostnader hos samme leverandør. Så de er ikke sikkert du skal bytte leverandør i det hele tatt. De fleste andre kan kutte kostnader ved å bytte leverandør, og veldig få har det best mulige mobilabonnementet for sin bedrift.

Ansatt som ringer

Alle punktene ovenfor ser Adite på ved behovsanalysen, og deretter anbudsrunden. Vår jobb er å finne den beste leverandøren for din bedrift, slik at du sparer både tid og penger. Vi kan gjerne gjøre en gratis og uforpliktende analyse av deres avtale, slik at vi kan avdekke deres potensielle besparelse.

 

 

 

Fremgangsmåten for å finne det beste mobilabonnementet for din bedrift

 

  1. Behovsanalyse - Avdekker bedriftens behov og utarbeider en tilpasset kravspesifikasjon
  2. Sammenligne priser og funksjoner hos de ulike leverandørene, samt innhente tilbud gjennom en anbudsrunde.
  3. Sammenligne alle tilbudene.
  4. Implementering av ny løsning, enten fra samme leverandør som dere har i dag, eller fra ny leverandør.

 

 

Hold deg oppdatert på telekommarkedet - endringer skjer kontinuerlig

Bare i løpet av noen måneder har Telenor endret prisstruktur for mobilabonnement til bedrift, Nortel har kommet på banen og Chilimobil tilbyr også mobilabonnemnet til bedriftsmarkedet.

For deg betyr dette at en god avtale i dag ikke nødvendigvis er en god avtale om et halvt år. Dermed er det viktig å hele tiden optimalisere avtalene på telekom.

 

[gravityform id="3" title="true" description="true"]

Kontakt oss