Mobilabonnement bedrift test - 2020

Adite tester mobilabonnement for bedrifter kontinuerlig. Både for oss selv og på vegne av kunder, som innebærer bedrifter fra 5 til over 1000 ansatte. Samtidig er vi helt uavhengig av alle leverandører og har ingen incentiv til å rangere en bedrift fremfor en annen. Derfor kan vi også gjøre en helt objektiv test av alle leverandører av mobilabonnement for bedrift.

Hvilke leverandører som befinner seg på markedet endrer seg stadig, derfor kan du også kontakte oss for å få en analyse av hvilken leverandør som passer dere best.

Vi har også en oppdatert prissammenligning av alle leverandører av mobilabonnement for bedrift her, samt en sammenligning av bedriftsnett på markedet her.

Når det kommer til priser i utland, er det svært avhengig av hvilket land det er snakk om. Det vanligste er å dele alle verdens land inn i fire ulike soner, og dermed tilby ulike priser for de ulike sonene. Hvilke land som inngår i de ulike sonene, er likevel noe ulikt.

Telenor

Dekning Mobilnettet til Telenor er kåret til verdens raskeste. For mange vil det være det beste alternativet, men hvilket dekningsnett som er det beste avhenger blant annet den geografiske lokasjonen de ansatte befinner seg på.

Dekningskartet kan du sjekke på Telenor sine nettsider.

I tillegg påpeker de muligheten til å benytte 4G Tale, samt WiFi Tale, for å kunne ringe med solid talekvalitet uten dekning.

Service Hos Telenor har du tilgang til en egen kontaktperson, også som liten bedrift. Kundeservicen er åpen 24/7, og de er tilgjengelig på chat og telefon. De har også en god selvbetjeningsportal.
Tilleggspakker utland Databruk kan enkelt sjekkes her: https://www.telenor.no/bedrift/mobil/utland/priser/#tab2=0

Tale til EU: 99,-
Tale til Skandinavia: 39,-

Pris Med tanke på bredden av tjenester, samt god kvalitet, kan Telenor ofte forsvare en god pris.
Annet Telenor har flest rammeavtaler, lokale forhandlere, integrasjoner og størst kundeservice, med den definitivt største markedsandelen.

I tillegg til mobilabonnement for bedrifter tilbyr Telenor også IP-telefoni, mobilt bedriftsnett, samt tilgang til Min Sky. Det gjør Telenor til en totalleverandør, slik at du ikke behøver å forholde deg til flere leverandører.

Telia

Dekning Dekning har fortsatt mye å gjøre med hvor du ferdes. Om du har god erfaring med enten Telia eller Telenor sitt dekningsnett, så er det som regel smart å fortsette med det. Telia skriver også på sine nettsider at de tilbyr mobilnett i verdensklasse.
Dekningskartet til Telia kan du også se på deres nettsider.
Service Telia har gode løsninger med forhandlere og distribusjon over hele landet. Det gjør Telia veldig tilgjengelige dersom det skulle være noen problemer.  Du har muligheten til å kontakte kundeservice på chat, telefon eller mail. Mandag-fredag 08:00-20:00, lørdag 09:00-17:00 og søndag 10:00-15:00. Telia har også en god selvbetjeningsportal.
Tilleggspakker utland Datapakker er veldig avhengig av hvilket land du skal til, men kan enkelt sjekkes her: https://www.telia.no/priser-i-utlandet/
Tale til EU: 99,-
Tale til Skandinavia: 39,-
Pris Telia har også et bredt utvalg av gode tjenester. Det gjør naturligvis at de heller ikke er billigst, men ligger fortsatt lavere enn Telenor på pris.
Annet Den viktigste tjenesten utover mobilabonnementet er for de fleste bedriftsnett. Med en rekke telefonitjenester tilbyr også Telia blant annet bedriftsnett. Andre telefonitjenester er inkluderer lagring av samtaler, leie av mobilt utstyr, egen kontaktsenterplattform for kunder (Telia ACE) og mobilt bredbånd.

Telia har også dobbelt datakort, der du kan bruke samme kvote på f.eks iPad og telefon.

Data Rollover inkluderer også ekstra datapakker. Hvis du for eksempel har 15GB data, kan du kjøpe 15 GB ekstra data for 99, dersom du kun bruker 5 GB av datapakken vil du ha 25 GB neste måned.

 

 

Phonero

Dekning Telia-dekning.
Service Phonero er tilgjengelig på chat, telefon og e-post. Mandag-fredag 08:00-17:00. Vår opplevelse er rask svartid på kundeservice, men dessverre ingen forhandlere.
Tilleggspakker utland Tale til EU: 79,-
Tale til Skandinavia: 29,-
Gode datapakker utenfor EU. Kan enkelt sjekkes her:  https://www.phonero.no/priser-utland
Pris Phonero ligger på omtrent samme pris som Telia. Phonero er også heleid av Telia, og er en av få leverandører som leier dekningsnett av Telia.
Annet Også Phonero kan tilby en rekke tjenester som er helt nødvendig for svært mange bedrifter. Dette inkluderer blant annet Bedriftsnett, IP-telefoni, Bedriftsportalen, Tale i Teams (tilleggstjeneste til Microsoft Teams), M2M. Du kan også få Data Rollover mot betaling. Videre har Phonero gode datapakker for utland.

I sin helhet har Phonero gode løsninger, men du bør være spesielt obs på vilkårene ved avtaleinngåelse.

 

ICE

Dekning ICE benytter seg av sin egen dekning, i tillegg til Telia sin dekning der ICE sin egen ikke strekker til. Dermed skal de kunne tilby en svært utbredt dekning, men ulempen er at du hopper frem og tilbake mellom to ulike dekningsnett.
Service ICE kan smykke seg med prisen «Årets kundesenter 2019», med Norges kundeservice på tvers av alle bransjer. Med åpningstidene mandag til fredag 07:00 – 19:00 er de også veldig tilgjengelig.
Tilleggspakker utland Tale til EU: 99,-/mnd (3000 minutter inkl.).
Databruk takseres pr. kilobyte, men det oppgis ingen pris.
Pris Prisene er ikke så ille, og på de to største abonnementene (12 GB og 50 GB) kan du også oppgradere med 1000 GB for 99,-. ICE har også kampanjepriser jevnlig, så det hender du kan få svært gode priser på enkelte abonnement.
Annet Tilbyr også mobilt bredbånd med Data Rollover og M2M.

 

 

 

Unifon

Dekning Telenor-dekning.
Service Phonect er tilgjengelig på telefon eller mail. Mandag til fredag: 08:00-16:00. De har også en selvbetjeningsportal, dog noe begrenset.
Tilleggspakker utland Tale til EU: 99,-
Tilbyr ikke datapakke utenfor EU
Pris Først og fremst har Phonect gode priser, men også et stort utvalg mobilabonnement for bedrifter, slik at du sannsynligvis finner et passende abonnement til alle ansatte.
Annet Phonect er størst på IP-telefoni, de tilbyr Skype for Business, samt mobilt bedriftsnett.

 

 

Dipper

Dekning Telenor-dekning.
Service Du når Dipper på telefon og e-post mandag-fredag 08:00-17:00.
Tilleggspakker utland Databruk i de fleste land inkluderes i disse pakkene:

Sone 1: 2 GB gyldig i 30 dager til 399,-.
Sone 2: 400 MB gyldig i 30 dager til 399,-.

Tale til EU (inkludert hele Europa): 49,-
Vær OBS på at det kun er varsling etter å ha brukt 500,-.

Pris Prisene til Dipper er gode og inkluderer Data Rollover. Det er riktignok kun fire ulike abonnement, opp til 12 GB data. Ønsker du mer data kan du kjøpe ekstra data; 10 GB for 99,- eller 40 GB for 399,- hver måned. Vil du ha ekstra data kun ut gjeldende måned får du 1 GB for 79,-, 5 GB for 149,-, eller 15 GB for 249,-.
Annet Dipper tilbyr også bedriftsnett.

 

 

Bitpro (tidligere Proximo)

Dekning Telia-dekning.
Service Vår erfaring er dessverre at Bitpro ikke har en meget god kundeservice. Deres åpningstider er mandag-fredag 08:00-16:00, på mail, telefon eller selvbetjeningsportal.
Tilleggspakker utland Ingen utenlands datapakker tilgjengelig på nett.
Pris Bitpro ligger i øvre del av skalaen når det kommer til mobilabonnement for bedrift. Ettersom de tilbyr flere tjenester enn kun mobilabonnement vil det gjerne prisen ligge noe høyere.
Annet Bitpro tilbyr også bedriftsnett, IP-telefoni, samt bredbånd og fiber.

 

 

Saga Mobil

Dekning Telenor-dekning.
Service Saga Mobil holder til i Bardu, men er tilgjengelig for hele landet på telefon eller mail mandag-fredag 08:00-16:00.
Tilleggspakker utland For databruk i utlandet betaler du per MB. En enkel oversikt for databruk og samtaler finner du her: https://www.sagamobil.no/kundeservice-2/
Pris Saga Mobil har gode priser og har en veldig lik prisstruktur som Dipper.
Annet Mobilt bedriftsnett, SMS Pro (administrasjonsverktøy for utsendelse av sms), Office 365.

 

Atea

Dekning Telenor-dekning.
Service Atea har et kundemottak for alle servicehenvendelser; 24 timer i døgnet 365 dager i året. Chat er kun åpent mandag-fredag 08.00-16.00. I selvbetjeningsportalen er det også mulighet for å administrere mobilabonnement, samt bestille og endre tilleggstjenester.
Tilleggspakker utland Det er vanskelig å finne datapakker for utland, men i en pressemelding skriver Atea at prisene i utland er betydelig redusert.  https://www.atea.no/om-atea/nyhetsarkiv/pressemeldinger/2019/slutt-pa-overpriset-datatrafikk-utenfor-eu-eos/
Pris Prisen er forholdsvis god hos Atea, selv om de kun tilbyr tre ulike abonnement. De kan likevel i stor grad prises avhengig av behov og omfang.
Annet Gode integrasjoner for kalender, Skype4Business, Websentralbord og IVR (Interactive Voice Respons). Atea har mange faste rammer på tjenestene og løsningene, og blir en direkte konkurrent til Telenor.

Tilbyr også mobilt sentralbord, IP-telefoni, Atea Mobil Sikkerhet, mobilbutikk.
Atea spesialiserer seg på IT-infrastruktur, og tilbyr en rekke IT-tjenester.

 

 

Telavox

Dekning Telia-dekning.
Service Telavox er tilgjengelige på telefon eller mail mandag-fredag 07:00-17:00.
Tilleggspakker utland Telavox oppgir at det slås på en sperre når du har brukt 50 euro (eks mva), men det oppgis ingen prisliste på nett.
Pris Telavox prisetter seg på bakgrunn av hvilke tjenester du velger, både på sentralbordtjenester og mobil. De opererer også med brukerlisenser, som er en vanlig modell i Sverige, fremfor pris per mobilabonnement med mobildata som vi er vant med i Norge. Her legger du til mobildata på toppen av en brukerlisens.
Annet Sentralbordløsninger.

 

 

Nortel

Dekning Telenor-dekning.
Service Nortel er tilgjengelig på både mobil og mail. Åpningstidene er mandag-fredag 08:00-16:00.
Tilleggspakker utland Utenlandspakker blir delt opp i soner, på bakgrunn av hvilke land du reiser til.Sone 2: 5 GB 7 døgn for 499,-
Sone 3: 1 GB 7 døgn for 499,-
Sone 4: 1 GB 7 døgn for 599,-

Se hvilke land som inngår i de ulike sonene utenlandspakker:

https://www.nortel.no/bedrift/abonnement/priser-i-utlandet/

Pris Prisene er ganske gjennomsnittlige. Nortel tilbyr også fri data, dog med vilkår som er verdt å merke seg. Blant annet er du nødt til å binde deg i 24 måneder. Ordinær pris er 599,-, men for øyeblikket gjelder et lanseringstilbud på 499,-.
Annet Tilbyr også mobilt bredbånd, M2M og IP-telefoni. Nortel er nyeste aktør i markedet for mobilabonnent bedrift, dermed er det også vanskelig å si noe mer om hvordan dette fungerer foreløpig.

 

 

Chili Mobil

Dekning Telia-dekning.
Service Chili Mobil er tilgjengelige på mobil og e-post mandag-fredag 09:00-17:00.
Tilleggspakker utland Ingen utenlandspakker.
Utenlandsprisene finner du her: https://www.chilimobil.no/sporsmal-hjelp/mobilabonnement-utlandet/
Pris Prisen til Chili Mobil er lavest på markedet. I tillegg har de et abonnement med fri data til 499,-.
Annet

 

Mobilt bredbånd, Data Rollover. Ettersom Chilimobil ikke tilbyr sentralbordløsninger vil de for mange bedrifter ikke være relevante.

 

 

Talkmore

Dekning Telenor-dekning.
Service man-fre: 09.00-17.00 og lørdag 10.00-14.00 på chat, telefon eller e-post.
Tilleggspakker utland USA/Sveits/Offshore: 400MB data til 49,-
USA/Sveits/Offshore: 1000MB data til 99,-Utenfor USA og EU finnes det to ulike pakker til 149,- (1GB/200MB avhengig av hvor du skal).
Se mer her: https://talkmore.no/datapakkeutland
For ringepriser, se her https://talkmore.no/priser/priser-til-og-i-utlandet-ny
Pris Talkmore har også svært gode priser på bedriftsmarkedet.
Annet Mobilt bredbånd, mobilbutikk. Heller ikke Talkmore tilbyr sentralbord, noe som er helt nødvendig for mange bedrifter.

 

Oyatel

Dekning Telenor-dekning.
Service Tilgjengelig på telefon og e-post man-fre 08:00-16:00.
Tilleggspakker utland Tilbyr ikke datapakkertale utland.
Pris Oyatel er blant de billigste på bedriftsmarkedet.
Annet Mobilt bredbånd, mobilbutikk. Oyatel har utviklet noe de kaller CallManager, som inkluderer sentralbordfunksjoner.

 

 

Mobilabonnement for bedrift er gjerne mer omfattende enn du skulle tro

Ikke bare er det mange leverandører, men markedet er i stadig endring. Bare det siste året har det kommet nye leverandører, prisene er endret betraktelig og datamengden i de ulike pakkene endres jevnlig.

Utover mobilabonnement er det langt mer som skal tas i betraktning for en sømløs telekomhverdag.

Hva er egentlig behovet?

Én utfordring er at leverandørene endrer tilbud og priser jevnlig. Det gjør at enhver bedrift vil gå glipp av den optimale prisen, ettersom det er en utfordring å holde seg oppdatert. I tillegg er det viktig å kartlegge bedriftens egentlige behov.

Kontakt oss